godlo
pasja

Nasze oddziały

bip

Integracja Sensoryczna

Integracja Sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez wszystkie zmysły z otoczenia jak również z własnego organizmu. Pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Procesy percepcyjne i ich konsekwencje (widzenie, słyszenie, mowa, czytanie, pisanie) zależne są od procesów integracji w zakresie podstawowych systemów zmysłowych. Gdy wszystkie procesy integracyjne przebiegają prawidłowo i gdy wrażenia są sprawnie organizowane na odpowiednich poziomach systemu nerwowego to rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka pozostaje bez zakłóceń. Terapia integracji sensorycznej ma postać ukierunkowanej zabawy w której dziecko chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że tworzy zajęcia wspólnie z terapeutą. Cel terapii skoncentrowany jest raczej na poprawie integracji pomiędzy zmysłami w układzie nerwowym. Podczas terapii nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności. W pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa. Zadaniem terapii SI jest zatem, dostarczenie dziecku, podczas jego aktywności ruchowej, kontrolowanej przez terapeutę, ilości bodźców sensorycznych, wywołujących w konsekwencji poprawę integracji bodźców docierających do dziecka zarówno z otoczenia, jak i z jego ciała. Terapeuta przy zastosowaniu odpowiednich technik, eliminuje, wyhamowuje lub ogranicza niepożądane bodźce obecne przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarcza silne bodźce, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych. Terapia integracji sensorycznej odbywa się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym.  Atmosfera podczas terapii sprzyja rozwojowi wewnętrznej potrzeby zdobywania i poznawania środowiska. Dziecko czując, że odnosi sukcesy w coraz większej ilości różnorodnych zadań i bardziej skomplikowanych aktywnościach podnosi swoją samoocenę i chętnie uczestniczy w zajęciach. Takie doświadczenia w kierowaniu swoim zachowaniem zaczyna przenosić również na inne sytuacje poza salą terapeutyczną. Objawy i trudności mogące stanowić wskazania do diagnozy i Terapii Integracji Sensorycznej: opóźniony rozwój ruchowy, trudności w założeniu nowych ubrań, trudności w próbowaniu nowych potraw, unikanie dotykania niektórych faktur np. piasku, jedzenia, unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami, szybka męczliwość, podwyższony poziom pobudzenia i aktywności (nadruchliwość),obniżony poziom aktywności (ociężałość, brak tolerancji na ruch, niepewność podczas poruszania się), problemy z utrzymaniem równowagi, problemy z manipulacją, posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami, nieprawidłowy chwyt kredki, długopisu, trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, (trudności z rozpoznawaniem liter, cyfr, mylenie liter, pismo lustrzane, przekręcanie sylab, wyrazów, czytanie wyrazów od końca, trudności z dokonywaniem obliczeń z pamięci), trudności z wysłuchiwaniem poleceń, zaburzenia mowy, wycofywanie się z kontaktów społecznych, problemy emocjonalne, trudności w koncentracji, problemy z nauką jazdy na rowerze, unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli lub nadmierne poszukiwanie takich zabaw, nadwrażliwość na światło lub dźwięki, Terapeuta SI mgr Bożena Palka
Dodano: 12.02.2019, Z zycia przedszkola

Galeria zdjęć

obr obr obr obr obr obr obr obr obr obr obr obr obr obr obr obr obr
kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone | 2005-2019
© Miejskie Przedzkole nr 2 w Limanowej | Logowanie
up